intermittent-fasting-good-coffee

Mijn ervaring met intermittent fasting (16-8 methode)

Geen beweging meer te krijgen in de weegschaal. Niks meer leek te werken. Was er dan toch nog een oplossing om het plateau te doorbreken? Intermittent fasting heeft mij uiteindelijk geholpen toen ik helemaal vast zat met het afvallen. Nadat ik zo’n beetje hopeloos was, lukte het uiteindelijk weer beweging in te krijgen en lukte het me om van 78 naar 72 kilo te gaan waar ik daarvoor al 8 kilo was afgevallen.

Is intermittent fasting wat voor jou? Ik deel in dit artikel mijn ervaringen en wat het voor mij betekent heeft.

Inhoud van dit artikel:

Wat is intermittent fasting?

intermittent-fasting-bord

Intermittent fasting naar het Nederlands vertaald: tijdelijk vasten. Het is eigenlijk stoppen met eten voor een periode, dus vasten. Je zou kunnen zeggen, dat wanneer je na het avondeten niets meer eet tot de volgende ochtend, ook een vorm van vasten is.

Vasten is ons niet ongewoon

Tegenwoordig is vasten een niet veel gebruikt woord meer. We kennen het nog van het geloof. Denk aan de Ramadan waar men niet eet na zonsopgang. En de Katholieken die vasten na Carnaval, 46 dagen lang. Vroeger werd er ook gevast als er niet voldoende eten was. Daarnaast gaat ons lichaam natuurlijk over in een staat van vasten als het ziek is.

Kan het lichaam wel tegen intermittent fasting?

intermittent-fasting-honger

We hebben ons aangeleerd om dagelijks te eten, meerdere keren op een dag en we raken misschien lichtelijk in paniek als we honger krijgen. Het lichaam kan prima een tijdje zonder eten, daar is het op gebouwd. Vroeger hadden we ook niet een onbeperkte voorraad aan eten. Soms aten we veel, soms weinig en soms hele periodes niet als er geen eten te vinden was.

Wat is het voordeel van vasten?

Er zijn vele voordelen van het vasten. Het is vrij populair geworden onder mensen die aan het afvallen zijn. Maar het kan van pas komen als je diabetes hebt (verlaagd bloedsuiker) en ik weet dat er ook mensen met vormen van MS (Multiple Sclerosis) ook intermittent fasting toepassen. Ik ben geen arts dus ik ga niet teveel in op de gezondheidseffecten.

Intermittent fasting en afvallen

Het vasten komt dus goed van pas als je aan het afvallen bent. Je wilt minder eten en vasten kan dat versnellen.

  • Niet eten is langer volt te houden
  • Minder mogelijkheden om de fout in te gaan
  • Het lichaam is beter in vet verbranden

Het lichaam zal met name eerst de koolhydraten aanspreken als brandstof en als dat op is gaat het over in vet.

Verschillende vormen van fasting

Je kunt verschillende vormen van intermittent fasting toepassen die hetzelfde bereiken. De vraag is eigenlijk wat voor jou het makkelijkste is toe te passen en natuurlijk ook vol te houden. De meest gebruikte methode is de 16-8 methode die ik zelf ook gebruik.

  • 16-8 methode: 16 uur vasten en 8 uur eten, bijvoorbeeld ‘s-avonds om 20.00 uur stoppen met eten tot aan 12.00 uur de volgende dag
  • 5:2 methode: 2 dagen in de week mag je 25% van wat je normaal eet (ongeveer 500 tot 500 calorieën), de rest van de dagen normaal
  • ‘Other day’: om de dag vasten

Ik heb dus de andere methodes nog niet gebruikt. Dus ik ga hieronder alleen in op de 16-8 methode.

16-8 IF methode: overslaan van ontbijt

overslaan-ontbijt-intermittent-fasting

Deze methode wordt het meest gebruikt en is ook het makkelijkst toe te passen in je huidige leven. Deze methode gebruik ik zelf ook en haal ik altijd weer uit de kast als ik besluit dat er weer wat af moet. Je stopt dus ‘s-avonds met eten tot de volgende dag lunch. Je hebt dus al minimaal 2 momenten dat je niet in de fout kan gaan met eten.

16-8 IF voordelen

intermittent-fasting-snacken-avond

  • Je kunt niet meer snacken in de avond
  • Je bespaart tijd met het overslaan van je ontbijt
  • Meer energie in de ochtend (mijn eigen ervaring)
  • Je ‘spaart’ de calorieën uit die je normaal met een ontbijt hebt

Zeker dat laatste punt is een groot voordeel. Een normaal ontbijt is toch al gauw 300-400kcal, die spaar je dus mooi uit en kun je of gebruiken als onderdeel van het afvallen of inzetten als wisselgeld als je later op de dag wat lekkers wilt eten zonder dat het teveel van invloed is op de hoeveelheid calorieën die je binnen (wilt) krijgen.

16-8 IF nadelen

  • Hongergevoel in de ochtend
  • Overslaan van familie ritueel in de ochtend

Als er in de ochtend een gezellig ontbijt is met de hele familie, dan kan dit een probleem zijn. Je zult je misschien niet prettig voelen om het ontbijt te moeten overslaan en uit te leggen waarom je geen boterham neemt. Maar er is soort van een oplossing.

Wat mag ik nog wel eten en drinken met de 16-8 methode?

intermittent-fasting-coffee

Eigenlijk mag je alles nog eten en drinken wat maximaal 1 kcal bevat. Tsja dat is niet veel he?! Wat mag ik dan nog eten en drinken?

  • Water (spa rood mag ook)
  • Koffie (geen melk) en thee (uiteraard zonder suiker)
  • Kauwgom of een mintje zonder suiker

Geen boterham dus bij het ontbijt, maar een kop koffie of thee kan wel. In het weekend pas ik ook weleens eens intermittent fasting toe en dan eten we vaak met het gezin. Ik kan er dan toch bijzetten en met een kopje koffie lijkt het in ieder geval niet alsof iemand niet aan het ontbijt deelneemt.

16-8: Hoe start ik met intermittent fasting?

Als je met de 16-8 methode start, bouw het langzaam op. Ik weet niet of jij een echte ‘ontbijter’ bent, misschien wel. Wellicht ben je bang dat je honger gaat krijgen of flauw gaat raken. Als je in principe de avond daarvoor goed gegeten hebt zou dat natuurlijk niet moeten. Je kunt het volgende doen:

  • Dag 1: ontbijt een uur later
  • Dag 2: nog een uur later
  • Dag 3: neem een boterham of minder havermout
  • Dag 4: nog een uur later
  • Dag 5: starten

Op deze manier kun je langzaam wennen aan het idee en aanvoelen of je het aankan.

Tips tijdens 16-8 intermittent fasting

Nog wat laatste tips:

  • Drink voldoende water, dat onderdrukt ook het hongergevoel
  • Neem koffie en thee, ook dat helpt bij de honger
  • Neem een mintje of kauwgom bij grote honger
  • Wees flexibel

Waarom flexibel? Als je ochtend anders loopt en je moet opeens de fiets nemen in plaats van de auto. Dan kun je nog weleens enorme honger gaan krijgen omdat je veel meer beweging en stress hebt gehad in die ochtend. Ga niet direct eten, probeer het vol te houden maar als het een uur eerder is dat je moet eten is dat ook niet erg.

Is intermittent fasting wat voor jou?

in dit artikel deelde ik mijn ervaringen met intermittent fasting. Ik heb tot nu toe alleen de variant met het ontbijt overslaan geprobeerd. Dat is voor mij echt een grote verandering geweest in mijn leven en hoe ik op gewicht blijft. Ik pas nu nog steeds intermittent fasting toe met de methode om het ontbijt over te slaan.

Hulp bij intermittent fasting?

Geef je e-mail adres hieronder door en ik stuur je een gratis e-book over het toepassen van intermittent fasting!

Comments (3)

[…] Intermittent fasting is een populaire dieettrend die door vele wordt gevolgd waarbij dus op tijden niet wordt gegeten (vasten). Een van de methode is de ’16:8 aanpak’, waarbij je dus het ontbijt overslaat en verder niet meer eet tot aan de lunch. Dit is dus net zoals het ontbijt overslaan een krachtige methode om het vasten door te zetten en helpt bij het afvallen. […]

[…] (koolhydraten, eiwitten en vetten) goed indelen, dat had uiteindelijk het juiste effect. Intermittent fasting heeft mij uiteindelijk geholpen om langere periodes zonder eten te […]

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.