Intermittent fasting 16/8 schema en resultaten


intermittent-fasting-schema-16/8

Wat nou als ik zeg dat er een efficiënte manier van afvallen is zonder dat je daarbij hoeft na te denken? Zonder bang te zijn dat je de verkeerde keuzes maakt. Dat klinkt goed toch? Klinkt als een wonder en te goed voor woorden. Maar het is toch echt zo, althans zo heb ik het ervaren.

Je kent het wel, je start fanatiek met afvallen en je laat al twee weken de traktaties staan. Dan op een middag, op je werk. Aan het einde van de dag knort je maag. Je hebt enorme honger. Je zou wel iets kunnen eten. Dan loop je de afdeling op en daar trekt je oog een open doos, een taart doos. Je weet dat je er niet naar toe moet lopen, maar je doet het toch. Aangekomen kijk je in de doos en er ligt nog een stukje. Een heerlijke taartpunt, met slagroom en alles erop en eraan. Je kijkt om je heen, er is niemand meer. Iedereen is naar huis dus niemand ziet als jij dat stukje taart neemt. “Zonde om weg te gooien toch” denk je dan. En je schuift het stukje taart zo naar binnen. Hij smaakt heerlijk, was er nog maar meer. In de auto op weg naar huis voel je schuldig, maar ook weer niet. ’S-avonds thuis aangekomen is er pizza, tja je hebt toch ook al taart op, dan ook maar pizza. Je bent terug bij af, twee weken weggegooid!

Afvallen is voor een hoop mensen een strijd waar zij dagelijks mee bezig blijven. Niet voor iedereen werken dezelfde tactieken even goed en daarom is het soms zoeken naar de juiste manier om af te vallen of op gewicht te blijven. Een manier daarvan is door middel van intermittent fasting. Afvallen met intermittent fasting begint steeds meer aan populariteit te winnen. Met die reden gaan we dan ook niet uitgebreid in op de term zelf, maar gaan we aan je laten zien wat de 16/8 methode die onder het intermittent fasten valt precies inhoudt. Je kunt dan zelf de afweging maken of dit de ideale manier is voor jou om af te vallen.

Intermittent fasting via de 16/8 manier

De 16/8 staan voor de uren waarin je wel of niet mag eten. Je geeft jezelf een gedeelte van de dag waarin je wel mag eten en een gedeelte waarin dat juist niet de bedoeling is. Bij de 16/8 manier gaat het om een venster van 8 uur waarin je mag eten. Dat houdt automatisch in dat de overige 16 uren dus gevast moet worden. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om het elke dag op deze manier te doen, maar er zijn ook mensen die er voor kiezen om dit 3 keer of 4 keer per week te doen. Het kan bijvoorbeeld in de weekenden fijner zijn om wat flexibiliteit te creëren, zeker met gezin of vrienden is het niet heel gezellig als jij besluit een maaltijd over te slaan.  De overige dagen eten zij dan volgens een ander rooster. Het verschil met andere diëten is natuurlijk dat je bij dit dieet geen voeding hoeft uit te sluiten. Het is natuurlijk belangrijk om gezond te eten dus het is niet handig om ongezonde dingen te eten tijdens de 8 uur dat je wel mag eten. Daarentegen hoef je geen voedingsmiddelen zoals koolhydraten of suikers uit te sluiten.

Intermittent fasting 16/8 schema

Een schema maken voor de 16/8 methode is niet erg ingewikkeld. Hieronder een voorbeeld schema van intermittent fasting 16/8 waarbij je om 12.00 uur de eerste maaltijd neemt en om 19.00 uur de laatste maaltijd.

intermittent-fasting-schema-16/8

Je kunt ook gaan voor 3 maaltijden. Daarbij bouw je nog een snack in zo net rond etenstijd. Vier uur is meestal wel bij mensen een moment waarbij ze trek beginnen te krijgen. Er zijn hele theorieën rondom 2 maaltijden per dag (2 meals per day plan), dat het je beter in staat stelt om het aantal calorieën laag te houden. Ik heb zelf ervaren dat met twee maaltijden per dag het makkelijker is om af te vallen. Dat komt enerzijds omdat je toch snel vol zit omdat je het aantal calorieën over twee maaltijden verdeeld en dus grotere porties dan normaal hebt. Daarnaast is er minder ruimte voor fouten: hoe minder eetmomenten, hoe minder vaak het fout kan gaan.

Ben je toch iemand die een snack nodig heeft, dan kun je uiteraard het schema hieronder volgen.

intermittent-fasting-schema-16/9-3maaltijden

De regels van intermittent fasting

Je hoeft je op zich niet aan hele strenge regels te houden, behalve natuurlijk aan de vaste tijden. Je kunt zelf indelen hoe je dit in een dag indeelt. De een kiest ervoor om tussen 10:00 uur en 18:00 uur te eten, maar anderen beginnen dan weer later op de dag en eten tussen 12:00 uur en 20:00 uur of tussen 13:00 en 21:00 uur. Het fijne aan dit dieet is dus ook dat je zelf kunt indelen op welke momenten tijdens een dag je kunt eten.

Welke manier het beste bij jou past daar kun je natuurlijk het beste achter komen door het te proberen. De een vindt het bijvoorbeeld heel belangrijk om een goed ontbijt te nemen rond een uur of 10:00 uur en vervolgens licht te dineren voordat het vasten weer begint. De ander heeft liever geen ontbijt en slaat dit over. Hij begint dan rond het middaguur met een lunch en kan in de avond nog een snack nemen na zijn diner.

De versie met het ontbijt overslaan is de meest populaire en ook degene die ik zelf heb gebruikt. Door het ontbijt over te slaan, vond ik het makkelijk, zowel mentaal als fysiek om langer zonder eten te kunnen. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om tijdens het vasten juist te gaan bewegen wat zorgt voor nog meer effect op het afvallen.

Tijdens het vasten mag iemand wel gewoon drinken. Je mag zoveel water, koffie en thee drinken als je wilt, alles wat minder dan 1kcal bevat. Zeker koffie is iets waar een hoop mensen zich aan vasthouden. Dat komt omdat koffie, net als bepaalde voeding, een verzadigd gevoel kan geven. Maar overdrijf ook weer niet met koffie. Het kan trillerigheid veroorzaken wat zeker met een lege maag niet fijn is. En teveel aan koffie kan ook ervoor zorgen dat je niet slaapt s-avonds.  Drink voldoende water en max drie koppen koffie. Een mintje of een kauwgumpje is ook niet erg.

De voordelen van intermittent fasting 16/8

Maar waarom zou je eigenlijk kiezen voor deze manier waarbij je 16 uur niet eet en 8 uur wel? Om een aantal verschillende redenen. Allereerst is het zo dat je door een groot gedeelte van de dag niet te eten, je al calorieën mindert (even ervan uitgaande dat je niet in de 8 uur er weer alles bij eet). Omdat je je strak houdt aan het eten binnen een bepaalde periode, is de kans dat je buiten die periode toch iets te eten pakt veel kleiner. Dat komt omdat je een duidelijke afspraak met jezelf maakt. Dan eet ik en dan eet ik niet, geen twijfel over mogelijk.

Daarnaast blijkt vasten de stofwisseling te verhogen. Hiermee versnel je dus het afvallen. Voor mensen die af willen vallen is het eten binnen een venster van 8 duur dus een hele goede keuze omdat dit niet alleen zorgt voor minder calorieën gedurende de dag, maar ook nog eens zorgt voor een snellere stofwisseling. En ander voordeel zit hem in het idee dat 16/8 intermittent fasting ook zorgt voor een stabielere bloedsuiker spiegel. Een stabielere bloedsuiker spiegel zorgt er op zijn beurt weer voor dat de kans op diabetes veel kleiner is en dat is natuurlijk altijd een voordeel. Een laatste voordeel zit hem in het gemak van intermittent fasting. Iedereen kan het namelijk doen. Het is niet nodig om dure producten aan te schaffen zoals je bij andere diëten wel ziet en daarnaast is het ook niet zo dat je een bepaald talent moet hebben om het uit te voeren. Het is een vorm van diëten die voor iedereen te doen is. Daarbij komt kijken dat deze vorm van diëten ook voor de meeste mensen veel makkelijker vol te houden is dan een strak regime waar je je aan moet houden. Er zijn, behalve de regels wat betreft het eten van de tijd, geen regels die het volhouden van het dieet ontzettend lastig maken. Daarom is het intermittent fasting een dieet wat ontzettend populair is momenteel en ook zeker voor een hoop mensen nog een lange tijd populair blijft. Kortom er zitten een aantal hele belangrijke voordelen aan het dieet.

Starten met intermittent fasting 16/8

De volgende stap is dan natuurlijk om te starten met intermittent fasting. Het is allereerst belangrijk dat je kiest welk venster voor jou het makkelijkst vol te houden is. Vind je het bijvoorbeeld heel belangrijk om een stevig ontbijt te eten voor je de dag begint? Begint dan wat eerder zoals bijvoorbeeld om 10:00 uur. Het wordt afgeraden om voor die tijd te beginnen omdat het lastig is om rond het avondeten niets meer te mogen eten en de avond dan heel lang duurt.

Vervolgens is het nog handig om na te denken over de hoeveelheid dagen in de week waarin je intermittent fasting wil gaan doen. Het hoeft natuurlijk niet elke dag. Dit kun je voor jezelf het beste testen evenals het tijdsbestek waar jij je het prettigst bij voelt. Wanneer je het juiste tijdsbestek hebt gevonden, kun je gaan starten.

Een tip die het makkelijker maakt is om het te vertellen aan de mensen om je heen. Deze mensen kunnen dan rekening houden met het venster van 8 uur waarin je wel wilt eten en natuurlijk ook juist het venster waarin je niet wilt eten. Zij zullen je op dat moment minder eten aanbieden en er over nadenken alvorens je ze een traktatie geven. Dat maakt het voor jou wellicht een stuk makkelijker. Ook zijn mensen gewoontedieren en kan het dus maar zo zijn dat je in de snelheid iets te eten pakt buiten het venster van 8 uur. Natuurlijk is er geen nood aan de man en kun je gewoon verder gaan. Kies er op dat moment niet voor om te stoppen en die dag verder niet meer te vasten omdat dat zonde is van de uren dat je wel gevast hebt. Het is altijd een goed idee om de eerste paar dagen tot weken een wekker te zetten. Op die manier kom je minder in de verleiding om buiten de afgesproken tijden te eten omdat je nou eenmaal weet vanaf moment je juist wel of niet mag eten.

Resultaten met intermittent fasting 16/8

Voor mij heeft het intermittent fasting 16/8 schema behoorlijke resultaten opgeleverd. Nadat ik een aantal kilo’s was kwijtgeraakt door goed op mijn eten te letten en consequent te sporten, kwam ik op een plateau. Door intermittent fasting te doen kon ik dat plateau doorbreken en mijn doel bereiken: zichtbare buikspieren. Meer over de resultaten kun je ook hier lezen: ervaringen met intermittent fasting

Tot slot

intermittent fasting met een schema van 16/8 is dus een hele goede manier voor verschillende mensen om niet alleen op hun voeding te letten, maar ook andere positieve effecten te ervaren. Het kan aan het begin best wennen zijn om in een bepaald ritme te komen, maar wanneer dit het geval is, zul je hiervan ook verschillende voordelen ervaren die het uiteindelijk allemaal de moeite waard maken. Ben je op zoek naar een manier waarop je gezond kunt diëten die geschikt is voor iedereen? Wellicht is intermittent fasting met een 16/8 schema dan iets voor jou. Lees meer over mijn

Auteur:Michel

Sport heeft altijd centraal gestaan in mijn leven. Jarenlang op hoog niveau taekwondo, daarna bij defensie waar sporten dagelijkse kost was. Ik heb mij nooit zorgen hoeven te maken hoe mijn lichaam eruit zag. Maar mijn lifestyle veranderde, ik stopte met taekwondo en na defensie kreeg ik een zittend beroep. Samen met gezellige etentjes en op stap in het weekend, dat deed mijn lichaam geen goed. Ik bleef sporten maar dat had geen effect, daar wilde ik verandering in. De afgelopen jaren heb ik mij verdiept in voeding, training en lifestyle. Zo'n beetje elk dieet en training gevolgd. Ik wilde begrijpen hoe mijn lichaam werkte en hoe ik eten en beweging zo onder controle kreeg dat ik met mijn huidige leven weer blij werd met mijn lichaam. Ik deel hier mijn ervaringen en hoop daardoor ook andere te kunnen helpen.

(1) Reacties

Laat een reactie achter