afvallen-geen-alcohol

Afvallen en geen alcohol: helpt stoppen met drinken?

Geen alcohol tijdens het afvallen, is dt een goed idee? Bedenk dat een gemiddelde drinker 2.000 extra calorieën per maand binnenkrijgt. Per jaar te vergelijken met het eten van 225 donuts! Best wel wat he?! Niet gek dus dat er een vrij sterke relatie is tussen het drinken van alcohol en aankomen. Alcohol is namelijk rijk in calorieën en ons lichaam kan er moeilijk mee overweg. 

Wie geniet er niet van een drankje?

lekker-biertje

Een traktatie voor een harde week werken. Met vrienden afspreken en lekker eten, daar hoort toch een drankje bij? Zelf kan ik erg genieten van alcohol: een lekker biertje, goed glas wijn. Dat hoort er bij. Maar ik vind het soms ook moeilijk maat te houden. Dat is waarom ik alchohol zoveel mogelijk beperk tot 1 of 2 keer in de week. 

Sociale druk

Alcohol is zo normaal geworden in onze samenleving dat het soms moeilijk is om nee te zeggen. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook lekkere alternatieven om alcoholvrij gewoon mee te kunnen doen. Maar mensen staan soms toch raar te kijken als je besluit om niet te drinken.

niet goed voor ons lichaam

Steeds meer onderzoeken wijzen uit dat alcohol toch niet heel erg goed is voor ons lichaam. Er wordt langzaam terugkomen van de een of twee glazen per dag. Het zou dus toch beter zijn om alcohol helemaal te laten staan als we onze gezondheid belangrijk vinden.  Naast dat het niet gunstig is voor de gezondheid, is het ook een dikmaker. 

waarom is alcohol een dikmaker?

1: Slechte keuzes tijdens drinken

Maak jij goede keuzes tijdens het drinken van alchohol? Ik niet….echt. Het resulteert in mijn geval soms in opeens spullen bestellen via het internet. Dat is an sich niet zo erg voor mijn gewicht. Maar “nee” zeggen tegen het volgende biertje lukt ook niet echt. En de shoarmazaak passeren op de weg naar huis al helemaal niet. 

2: Meer honger en ‘snaaien’

Als punt 1 al niet erg genoeg is, krijgen we ook nog eens meer honger. Onderzoek toont aan dat mensen meer gaan eten als ze alchohol hebben genuttigd. Wel vrij herkenbaar toch? Na een paar biertjes gaat toch je hand naar de bakje chips terwijl je met jezelf had afgesproken dit te laten staan.

3: ‘loze’ calorieën

Alcohol levert calorieën zonder dat er iets nuttigs in zit voor je lichaam. Je kan er dus verder niet zoveel mee, behalve het op te slaan of als energie in te zetten. Dit omzetten naar energie vind je lichaam een moeilijk proces. Dat is nadelig als je snel veel drinkt, het lichaam zal nog sneller de energie van alcohol gaan opslaan waardoor je in een ‘calorie-overschot’ raakt. Dat is het tegenovergestelde wat we willen bij afvallen, daar wil je juist in een ‘calorie-tekort’ zitten.  

4: Calorie-rijk

Naast dat het loze calorieën zijn, is het ook nog eens calorierijk. Alchohol zelf produceert 7 kcal per gram. In vergelijking: koolhydraten en eiwitten produceren 4 kcal per gram. Dan naast de alcohol leveren de ingrediënten uiteraard ook calorieën, even wat drankjes op een rijtje:

  • Glas rode wijn: 125 kcal
  • Glas witte wijn: 100 kcal
  • Flesje bier: 140 kcal
  • Gin & Tonic: 100 kcal

Het is dus behoorlijk wat aan calorieën. Ieder drankje is toch al gauw 2 bruine boterhammen. Een paar drankjes tellen toch best op als je het op deze manier bekijkt.

5: lichaam geeft voorrang aan alcohol

Zodra je gaat drinken, geeft het lichaam voorrang aan het verbranden van alcohol. Het is geen makkelijk klusje blijkbaar om alcohol te verbranden. Dus alles op alles wordt gezet om dat als eerste te doen. Zodra het lichaam overgaat op alcohol als bron van energie, dan worden de andere zaken even opgeslagen. Bedenk dus even dat de steak die je net hebt gegeten met een goede dot kruidenboter erop, dus even ‘onhold’ worden gezet voor de verbrandingsoven en dus linea recta naar de opslag gaat. Locatie: jouw buik. 

6: Alcohol verhoogt vetpercentage

Nog een goed nieuwtje over alcohol: het vergroot de onderhuidse vetcellen. Met name in de onderste regionen van de buik. Het welbekende “bierbuikje” komt dus hier vandaan. Maar het kan nog erger, zeker voor mannen want teveel alcohol is ook slecht voor de hormonen en kan zorgen voor de zogenoemde ‘manboobs’. 

7: slechter slapen

Zeker iets wat ik zelf de laatste jaren echt merk. Na een paar glazen bier of wijn slaap ik echt slecht. Onderzoek toont ook aan dat met alcohol op je slechter slaapt. En slapen heeft een behoorlijk groot effect tijdens het afvallen

dus niet meer naar de kroeg?

Dat mocht je toch al niet meer tijdens de Corona, maar het is het overwegen waard. Nee je hoeft alcohol niet volledig overboord te gooien, maar je kunt wel met wat zaken rekening houden als je toch besluit een drankje te nemen. 

1: minder drinken en minder snel

Met name te veel en te snel drinken zorgt ervoor dat het misgaat. Het lichaam kan alchohol niet goed verwerken en zal de energie nog sneller opslaan dan het te gebruiken. 

Probeer wat pauzes in te lassen tijdens het drinken. Ga over op een glas water om het tempo er even uit te halen. Een goede tip is hier om vooraf al te bepalen hoeveel je maximaal wilt gaan drinken. Dan kan je goed bepalen wat de momenten zijn dat je graag een drankje wilt. 

2: Minder (vet) eten tijdens alcohol

Zodra het lichaam overschakelt op alcohol als energieleverancier,  houdt de andere zaken even buiten de deur. Hoe meer jij op dit moment aan het eten bent, hoe meer het wordt omgezet in vet. Probeer op de dag zelf zo licht en zo min mogelijk vet te eten. 

3: Duidelijke afspraken met jezelf

Met een paar glazen wijn denk je even niet meer aan het afvallen. Het volgende flesje wordt al weer opengemaakt en de borrelnoten komen op tafel. Maak voordat je gaat drinken duidelijke afspraken met jezelf. Hoeveel wil ik drinken, wat eet ik wel en wat eet ik niet. Tip: blijf van alle hapjes af. Focus je op het eten zelf. 

4: alcohol meetellen in je calorieën

Vergeet niet om de drankjes mee te tellen in je dagelijkse hoeveelheid calorieën. Besluit je dus om 2 wijntjes te nemen bij het avondeten, dan moet je zorgen dat je ergens 300 kcal minder neemt die dat compenseren. 

Zelf probeer ik alcohol te beperken of 1 of 2 dagen in het weekend. Hiermee houd ik rekening in mijn eetschema en zorg ik dat er ruimte is om wat te drinken. Op deze manier is het effect van een paar glazen alchohol op het afvallen minimaal.

Goede alternatieven tijdens afvallen

1: Rode wijn

 

Met 150 kcal geen kleine jongen. Maar het voordeel van rode wijn zou zijn (onderzoeken zijn daar nog steeds niet over uit) dat het zou helpen bij het afbreken van vet. Er zit een stofje in wat heet ‘resveratrol’ en zou helpen bij het verlagen van lichaamsvet maar zou ook een positief effect hebben op hart- en vaatziektes.  

Vergeet niet dat rode wijn nog wel steeds 150kcal bevat, dus ook incalculeren als je dagelijks een glas rode wijn neemt.

2: Wodka

Qua calorieën het beste alternatief: 64 kcal voor een glas (kroeghoeveelheid). Wodka wordt ook vaak gedronken in combinatie met ijs of met spa rood, ook wel de ‘Skinny Bitch‘ genoemd. 

3: Whiskey

Beetje afhankelijk van het type, iets meer dan een glaasje Wodka: 70 kcal. Nog steeds niet echt veel calorieën en een stuk beter dan wijn of bier. 

4: Witte wijn

Een glas witte wijn (150 ml) bevat 120kcal. Iets minder dan rode wijn, iets meer dan een normaal biertje of sterke drank. Het voordeel van wijn dat het minder koolhydraten bevat dan bier. Maar wanneer beide in niet te grote hoeveelheden worden gedronken is er niet een groot verschil merkbaar.

5: Bier

Met bier heb je behoorlijk verschil tussen een donker biertje of een normaal biertje. Wat biertjes op een rij met behulp van biernet:

Calorieen per biersoort(2)

Een donker biertje of een Tripel gaat al gauw naar 200 kcal per glas. Bier bevat daarnaast het meeste koolhydraten van de genoemde alcoholische dranken. 

Voorbereiden op een avondje flink drinken

Ga je toch een avondje de kroeg in. Dat moet ook een keer kunnen toch. Je kunt wat maatregelen nemen die de schade beperken. In de module ‘Dinner-Borrel Adaption’ binnen het Kritios Fitness Hacking programma leer je hoe jezelf voor te bereiden voor een avondje flink zuipen. Hier kort even op een rijtje:

  • Start de dag met zo min mogelijk vet, houd je eiwitten hoog en carbs laag
  • Als je gaat trainen op de dag zelf, dan is dat niet perse een goed idee. Je herstelt niet goed van alcohol
  • Probeer snel van bier over te gaan in iets anders, bijv een watertje of Gin Tonic als je toch wilt doordrinken
  • Skip de shoarma, geen goed idee na een avondje drinken
  • Blijf veel water drinken tussendoor, ook voor het zoveel mogelijk vermijden van de kater en zorgen dat je niet te snel drinkt

Moet ik de alcohol laten staan?

Zoals met alles, doe het met mate. Dat geldt zeker voor alcohol. Tijdens afvallen is alcohol geen verstandige keuze, het is een behoorlijke calorieleverancier plus alle bijkomende nadelen. Maak geen gebruik van te vaak en teveel te drinken. Houd het bijzonder en blijf lekker genieten.

Meer lezen?

Meld je aan voor de wekelijkse email

Ontvang een overzicht van alle artikelen wekelijks in je e-mail!

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.